Logo

Nyheter

event

Jobba smartare digitalt med Digital Buddies

Kategori: Övrigt

Var har jag lagt filen nu igen? Varför mailar vissa och andra chattar? Vem gör vad? Möter du och dina kollegor dessa funderingar i ert dagliga arbete finns nu stöd att få. Den digitala "PT"-duon Axel Axelson och Joel Melin vill förebygga skavsår och få människor att arbeta smartare. "Det digitala arbetet är här för att stanna. Många går och svär över störningsmoment men vet inte att man kan åtgärda det eller hur man gör det", säger Axel Axelson, en av grundarna av Digital Buddies.

Sedan starten år 2020 hjälper Digital Buddies människor att jobba smartare med digitala verktyg. Via utbildningar, digitala "PT"-timmar, rådgivning och workshops hjälper de individer och arbetsgrupper att utveckla sina kunskaper för digitalt arbete. De lär kunderna att anpassa systemet efter användaren för att uppnå en bra uppkopplad arbetsmiljö.

Ett smart digitalt arbetssätt spar både tid och frustration hos dig och dina kollegor, berättar grundarna Axel Axelsson och Joel Melin.

"Var skaver det?" är frågan som Axel och Joel brukar börja med att ställa sina kunder. Därefter grupp- eller individanpassar de utbildningar eller coachning utifrån behov och önskemål.

Vi är själva slutanvändare av alla dessa verktyg och har fått utså en hel del digitala skavsår vi också. Tack vare det har vi fått bra koll på vad man kan och inte kan göra i verktygen, berättar Joel.– Verktygen är långt ifrån perfekta och vi får inte betalt för att prata gott om dom. Vi har testat olika, så som Zoom, Slack, Microsoft 365, Google Suite och så vidare, de är bra och dåliga på olika saker, fortsätter Axel.

”Vi insåg hur mycket tid och frustration man kan spara”
Idén om att hjälpa andra att arbeta smartare föddes för ett par år sen när Joel och Axel arbetade på Sandvik. Företaget var mitt i en övergång från gamla IT-system till Microsofts plattform. I den förändringsresan träffades Axel från HR-avdelningen och Joel från IT-avdelningen.

Vi ingick i ett initiativ där IT, HR & Kommunikation samarbetade för att informera och utbilda de anställda kring allt nytt i den digitala arbetsplatsen. Jag och Axel höll i utbildningar och ledde ett nätverk av "super users". Det var också där vi insåg hur mycket tid och frustration man kan spara av att jobba smart, berättar Joel.– Jag slutade på Sandvik för att börja plugga på högskolan men pluggdrömmarna försvann väldigt snabbt och jag hoppade av. Efter det hade jag ingen riktig aning om vad jag ville göra. Vi hade skojat lite löst om att starta ett eget företag i några månader. Och efter att Joel lämnat Sandvik var det färdigskojat, vi valde att satsa på vår idé och startade eget i början av 2020, fortsätter Axel.

Kunderna kan relatera till Digital Buddies
Axel och Joel vill inte bara underlätta det digitala arbetet utan också göra det roligare. Sättet som företaget avdramatiserar IT-system och digitala verktyg verkar gå hem hos kunderna.

Jag gillar att vi kan ge människor ”Aha-upplevelser”, ett gäng sådana brukar det bli under våra utbildningar. En utbildning är ett bra fundament men vi vill gärna vara med och stötta våra kunder även efteråt. När de ska börja applicera alla tips och tricks från utbildningen i sitt dagliga arbete det är då gör vi som mest skillnad, säger Joel.

Digitala verktyg kan verka lite grått och tråkigt men så behöver det inte vara. Jag vet inte vem som bestämt att det ska vara så men vi gör allt för att motbevisa det. Vårt material och hur vi framför det är relaterbart, fortsätter Axel.


”Här träffar vi människor som vi inte visste fanns”
Efter att ha nött ut vardagsrumsgolvet med kontorsstolen under ett och ett halvt års tid insåg Axel och Joel att de behövde en gemensam arbetsplats. Nu driver de sin startup från Sandbacka Science Park och etableringen i det färdigmöblerade, återbrukade kontorskonceptet Re:Office var lösningen de behövde.

Det var flera saker som lockade oss till Sandbacka Science Park: Vi behövde finnas på en plats med möjligheten att kunna nätverka med andra. Sen jobbar jag sämre hemifrån och som en bonus ligger Sandviken mitt emellan mig som bor i Gävle och Joel som bor i Hofors. Bara genom att finnas här träffar vi människor vi inte visste fanns, och människor som inte visste att vi fanns kan få upp ögonen för oss. Vilket i sin tur leder till möjligheter för samarbeten och affärer. Re:Office är en prefekt lösning för oss då vi inte vill köpa en massa kontorsmöbler, berättar Axel.


Vad är det bästa med att vara entreprenör?

Definitivt friheten. Nu kan vi göra verklighet av våra idéer snabbt, det kan vara stort som smått; alltifrån att utveckla vår affärsidé till att designa snygga tröjor vi kan ha på oss när vi håller i utbildningar, berättar Axel.– Jag håller med, jag vill kunna vara flexibel, kreativiteten har dålig koll på vad klockan råkar vara, avslutar Joel.

Jobba smartare digitalt – 5 tips från Digital Buddies

1. Var inte rädd för att göra fel

I digitala verktyg finns det oftast en ångraknapp. Till exempel kan man råka ta bort alla avdelningens filer en fredagseftermiddag och få tillbaka dom samma dag, har jag hört i alla fall, säger Joel och himlar med ögonen.

3. Kategorisera dina möten i kalendern

Färgkategorisera din kalender efter mötestyp, projekt eller ha en färg när du håller i ett möte. Då får du snabbt en överblick av vad som förväntas av dig inför mötena. Jag brukade mötas av ”den blåa dödsväggen” i min kalender, nu ser det mer ut som en regnbåge, jag kör en färg per projekt/kund och har nu stenkoll säger Joel.

5. Markera mail och chattar som olästa

De mejl och chattmeddelanden du inte hinner hantera eller svara på direkt – markera de som olästa, det är ett enkelt sätt att sortera inkorgen. Axel chattar jämt med mig när jag är på gymmet så för att inte glömma allt ”viktigt” han funderar på i just den stunden kör jag detta knep, säger Joel.

2. Anpassa verktyget efter användaren, inte vice versa

Gå in och rota i inställningarna i alla appar. Anpassa verktyget efter dig och din användning. Hur ofta behöver du notiser och för vad? Jag fick förr en pling i telefonen, en på klockan och en på datorn för samma mail, jag blev nästan galen säger Axel.

4. Städa bort irrelevanta fönster

Inför digitala möten, se till att endast ha relevanta rutor uppe. Då slipper du börja mötet med att städa eller leta presentationer. Jag var i ett onlinemöte med en kund som delade sin skärm. Kunden råkade tabba ner till en Excel med ALLA lösenord den hade, yikes, säger Axel.

Vill du ha fler tips och trix? Följ Digital Buddies i sociala medier Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Kontakta Joel Melin, grundare av Digital Buddies

Kontakta Axel Axelsson, grundare av Digital Buddies

Övrigt